KGMěl jsem tenkrát několik měsíců novou Škodu 105 a tak jsem si říkal, že si alespoň koupím něco zajímavého na zimu, abych si v liberecké soli svůj nový klenot Škoda neničil. Když mi majitel inzerovaného vozu otevřel garáž, zapomněl jsem zavřít pusu ohromením. Automobil s tak krásnou karoserií jsem u nás na silnici již dlouho neviděl. Bez dalšího rozmýšlení jsem toto auto koupil a odvezl domů. Od té doby jsem se do těchto krásných vzduchem chlazených automobilů tak zamiloval, že mě tato láska drží dodnes.

FILE AA 15089Ihned jsem s tímto svým krásným „novým" automobilem z roku 1961 začal brázdit naši republiku. První delší jízda byla na 1. závody veteránů na nově otevřeném autodromu v Mostě, které se jely v září 1984. Ještě v Mostě se mi přihlásili další dva pražští majitelé VW Karmann Ghia, kteří náhodou byly také na závodech a tím začala klíčit myšlenka založení VW KARMANN GHIA KLUBU.

Klub1985V dubnu 1985 jsem si dal do Světa motorů inzerát, že pořádám VW Karmann Ghia a Porsche sraz. Původně mělo být toto první setkání ve Vratislavicích nad Nisou, kde se 3. září 1875 narofil Ferdinand Porsche, ale tehdejší komunistický režim o propagaci západoněmeckých automobilů a reklamně jejich konstruktéra nechtěl ani slyšet. Proto jsem ve spolupráci s Veterán Car Clubem ve Dvoře Králové nad Labem uspořádal první setkání při jejich výstavě veteránů v obci Žireč u Dvora Králové.

IMAG0010Postupně jsem s těmito dvěma přáteli začali soustřeďovat adresy i dalších majitelů KG v zemi. Časem jsme dali i s pomocí jiných „objevených" majitelů dohromady docela slušnou databázi a historii automobilů VW Karmann Ghia v celém Československu. Od té doby jsem každý rok pořádali VW Karmann Ghia setkání na různých místech Československa. Jednou to bylo společně VW Clubem Brno na Znojemsku, podruhé v Praze u Technického muzea nebo také v Liberci a jeho okolí. To již jsem navazoval kontakty i s podobnými kluby v Německu. V roce 1988 přijelo několik Karmannů ze sousedního východního Německa. O rok později již přijelo 23 VW Karmann Ghia ze západoněmeckého Karmann Ghia Club Kassel. Vše vyvrcholilo v roce 1990 mezinárodním srazem v Praze - Mariánských Lázních a Karlových Varech, kam přijeli účastníci z celé Evropy. Účastnilo se celkem 45 vozů Karmann Ghia a byly zde k vidění mezinárodní značky: CS, D, CH, GB, FN, DK, NL, A, B, S ...

KarmannJe zajímavé, že v prvních letech (1985 - 1989) jsem soustředil téměř 30 majitelů automobilů. Bohužel všechny až na jednu mimořádnou výjimku přišly do naší republiky koncem šedesátých let, již jako značně ojeté levné vozy. Když jsem je někde většinou již pár let zastrčené v garáži objevil, byly už v dosti žalostném stavu, neschopné dalšího pohybu a čekající na náročnou renovaci nebo sešrotování. Některé šťastnější vozy se své léčby opravdu dočkaly, ale jiné svůj osud neustály a byly bohužel časem pro svou neopravitelnost poslány do hutí. Po uvolnění v roce 1990 k nám byla dovezena další „várka" těchto krásných vozů, ale bohužel, některé ty pěkně zrenovované byly zase vyvezeny do zahraničí. Několik automobilů z mé bývalé evidence také zůstalo v zahraničí po odtržení Slovenska a v posledních letech jsem o nich ztratil přehled. Počátkem devadesátých let díky novým možnostem podnikání silně opadl zájem majitelů a jakoukoli klubovou činnost a tak jsem od další inovace registru VW Karmann Ghia na čas upustil a začal se intenzivně věnovat Porsche.

FILE AA 15087Mezitím jsem si koupil za Slovenska druhého Karmanna, Typ 34. S ním jsme v roce 1991 absolvoval výlet za přáteli Karmann Ghia do Velké Británie, kteří byli rok předtím na mém setkání v ČR. Zpět jsem se vracel výletem z Belgie přes Francii do Rakouska a pak teprve domů. Ujlel jsem tahdy několik tisíc kilometrů a přesvědčil se, s historickým Volkswagenem se dá bez obav cestovat po celé Evropě.

Automobily VW Karmann Ghia do roku 1991:

KG 1991