Důvod, proč se členové Automuzea do více jak sto kilometrů vzdálených Drážďan vydali historickými vozidly byla samozřejmě jejich čistá lakota.  Z loňské účasti jsme věděli, že pokud sem návštěvník přijede veteránem, tak řidič a spolujezdec mají vstup na burzu zdarma. A tak si hned všichni přepočítávali ušetřených 5,- €uro na nějaký ten orezlý šrot nebo alespoň německého bílého buřta s hořčicí.

Dresden2011_02V areálu vratislavického pivovaru Konrad, kde má Automuzeum své sídlo se nakonec v neděli ráno sjely 4 vozy.  Fiat 130, MG A, Škoda 100 a Opel Kapitan. Cesta probíhala vcelku dobře i když ranní mrazíky již ukázaly své drápky a silnice byla místy silně namrzlá. Celá kolona, oproti některým jiným řidičům novějších aut, tyto nástrahy absolvovala bez problémů a o 11 Dresden2011_07hodině jsme byli v Drážďanech. Najít místo burzy bez mapy a navigace byl trochu oříšek ale měli jsme štěstí. N jednou se vedle nás objevil náhodný motocyklista na kejvačce Jawa a když jsme se jej ptali na cestu, aniž by tam on sám jel, nás na burzu spletí drážďanských ulic dovedl. Samozřejmě, že náš příjezd kolony vozů z České republiky budil značnou pozornost. Několika otázkami nás hned vyzpovídal místní moderátor a pořadatelé nás navedly na vyhrazené parkoviště veteránů, kde již stály desítky jiných historických automobilů, motocyklů ale i traktorů a náklaďáků. Dokonce tu byl i jeden historický autobus.

Dresden2011_03Dresden2011_04Dresden2011_05Dresden2011_06Dresden2011_08

Dresden2011_12Velmi zajímavou kuriozitkou mezi vystavenými vetrány byl miniautomobil R.A.F., který však nepocházel z Liberecké automobilové továrna (R.A.F.-Reichenberger Automobil-Fabrik) ale od německého výrobce Rheinischen Automobilfabrik z Ludwigshafenu. Jednalo se model Champion 400 z roku 1954, který používal dvoutaktní motor Heinkel o objemu 396 ccm, jenž dával stroji výkon 15 koní. Do tehdejšího DDR (Východoněmecká Demokratická Republika) byl tento automobil dovezen v roce 1957.

Dresden2011_11Dresden2011_10Dresden2011_13Dresden2011_14

Dresden2011_20Škála vystavených veteránů ale nebrala konce a ještě po poledni někteří opozdilci stále přijížděli. K vidění zde byly samozřejmě vedle různých "západnéch vozů" především různé varianty a račníky domácích Trabantů a Wartburgů ale nechyběl ani známý sportovní vůz Melkus, který se vyráběl právě zde v Drážďanech. Našli jsme zde samozřejmě ani předchůdce Barkasa, dvoutaktní dodávku Framo a ač se to za fotografii bezdá, tak vlastní silou sem přijel i Rasmussenova DKW v zajímavé verzi kombi, která se vyráběla v nedalekém Zschopau.

Dresden2011_21Dresden2011_26Dresden2011_23Dresden2011_24Dresden2011_25

Dresden2011_35K vidění zde ale byly i další "motoristické klenoty" bávalého socialistického bloku. Ať šlo o různé vojenské automobily po býbalé SA (Soviet Armia) která v DDR měla jedno ze svých největších zahraničních hnízd. Nebo také ve své době Trabanty odchovanými východními němci obdivovanými a v malém počtu do DDR dováženými malými automobily ze Sovětského Svazu (dnešního Ruska) - ZAZ-968 Záporožec . Kontrastně zde své luxusní automobily Tatra 603, také se vzduchem chlazenými motory vzadu,  předvedli i členové drážďanského Tatra Clubu.

Dresden2011_34Dresden2011_33Dresden2011_31Dresden2011_30Dresden2011_32

Dresden2011_40To, že jsme na burzu přijeli až před polednem nebyl žádný problém. V Německu se nezačíná v 6 ráno a v jedenáct se již nejede domů jako u nás. Civilizovaný svět se nejprve v klidu nasnídá a pak jde na takovouto akci až okolo poledne, neboť si je vědom toho, že prodejci jsou povinni být na svém místě až do závěrečné 16 hodiny. Jinak přijdou o složenou kauci několika desítek €uro a dokonce jim hrozí i to, že by je příští rok na burzu pro vážné porušení předpisů nevzali. Proto i po poledni do areálu proudí stále nové davy lidí, které shání něco na své staré stroje nebo se jen přišli podívat na krásné veterány. Potěšitelné bylo, že počet prodejců se oproti roku 2011 téměř zdvojnásobil. Bohužel, ceny na této burze se velice rychle srovnaly s cenami celého Německa, takže ani prodávané nové díly na motocykly Jawa a ČZ, automobily Trabant, Wartburg a Barkas i různé jiné značky již pro nás nejsou tak zajímavé. Mnohdy i ceny mizerného rezavého šrotu šplhaly do astronomických výšek, takže jsme nakonec mimo těch buřtů žádné obchody neudělali.

Dresden2011_41Dresden2011_42Dresden2011_43Dresden2011_44Dresden2011_45

Před odjezdem domů jsme ještě pomohli nastartovat jinému kolegovi z Čech jeho Mercedesa, kde mu zklamala baterie a okolo čtrnácté hodiny jsme vyrazilistředem historických Drážďan zpět k domovům. Byl to velmi příjemný podzimní výlet a pokud příští rok vyjde opět počasí, tak určitě do Drážďan pojedeme znovu.

Dresden2011_50Dresden2011_51Dresden2011_52Dresden2011_53Dresden2011_54

Info o akci najdete na: Teilemarkt

Na závěr ještě pár obrázků vozidel, která se u nás často nevidí.

Dresden2011_60Dresden2011_61Dresden2011_62Dresden2011_63Dresden2011_64