Legendární Tatra 613

Nakladatelství GRADA ještě těsně před koncem roku 2021 vydalo novou knihu motoristického novináře a spisovatele, Jana Tučka, nazvanou Legendární Tatra 613. Je to již jeho druhá, ale mnohem obsáhlejší kniha na toto téma posledního českého sériově vyráběného automobilu se vzduchem chlazeným motorem.

Tatra 613 napsala jednu z nejdelších a nejpestřejších kapitol naší automobilové historie. Zrodila se ve druhé polovině šedesátých let v období společenského uvolnění a její koncepce se vzduchem chlazeným osmiválcem do V uloženým nad zadní nápravou se vymykala všemu, co bylo tehdy ve světě obvyklé. Stala se prvním československým automobilem s karoserií navrženou v Itálii, v renomovaném turínském studiu Vignale a jak čas ukázal, byla tato volba správná.

Legendární Tatra 613 3Kniha je především věnována osobním automobilům Tatra poslední generace, typům T 613 a T 700 se vzduchem chlazeným motorem V8 nad zadní nápravou. Připomíná všechna provedení šestsettřináctek z let 1969 až 1997, včetně luxusních verzí T 613 Speciál, přehlídkových polokabrioletů T 613 K a sanitek. Mapuje také pestrou škálu vozidel poháněných osmiválcem T 613, supersporty MTX Tatra V8, Ecorra Sport V8, Grafit a AML Lanta, neopomíjí ani osobitě střižené tříkolky Hill Cooper.

Političtí pohlaváři, kteří v sedmdesátých a osmdesátých letech s oblibou využívali komfort a rychlost šestsettřináctky, opakovaně nařizovali omezování její výroby a bránili jejímu dalšímu technickému vývoji. Tatra 613 je sice přežila, po pádu komunistického režimu v listopadu 1989 však už neměla šanci se výrazněji prosadit.

Z obsahu knihy Legendární Tatra 613

Pár slov na úvod
 Legendární Tatra 613 2
1 | Tři příběhy   
Tatraplan            
Tatra 603             
Tatra 613             
 
2 | Od T 603 k T 613
Oblá elegance     
S písmenem A    
Slovenský sen     
Projekt T 613      
Hugolet
 
3 | Vignale to zařídí
Sázka na Italy    
První návrhy a smlouva
Kresby a makety
 
4 | Prototypy
Z Kopřivnice do Turína a zpět        
Ve zkouškách i v Rudém právu     Legendární Tatra 613 1
Změny i havárie 
Bylo jich víc       
Nejen na polygonu NAMI
 
5 | Tatra 613 jde do série
Nejen na veletrhu               
Návrhy modernizace         
Nelehké začátky
Startovní rok 1975             
Rekordní roky    
Hodnocení a hokej            
Rány shora          
Pražské sny         
Český Range Rover           
 
6 | Druhé a třetí vydání  
Snižování spotřeby i výroby           
T 613-3 poprvé  
Šestiválce            
T 613-3 podruhéLegendární Tatra 613 4
Tatra Runway Tester         
 
7 | V nové době  
Střídavé úspěchy
Tatra 613-4 krátká i dlouhá             
Anglická stopa   
Tatra 613-5         
Nejen katalyzátory            
Jen na zakázku  
Pancéřovaná       
Model 95
Loučení
 
8 | Jen pro vyvolené        
Long     
Presidium alias Speciál     
Kusová výroba   
 
09 | Přehlídkové vozy
První pokusLegendární Tatra 613 5
Tatra 613 K
Bylo jich pět
 
10 | Tatry záchranářské
Narex
Narimex
Autoklub Bohemia Assistance
Hasiči
 
11 | Sanitky
První byly dvě
Příborské sanitky
Sanitky inženýra Frimla
Druhá a třetí
 
12 | Prezident
Králova vize
Prezident alias Fojt
Místo na Hrad do muzea
 Legendární Tatra 613 6
13 | Tatra 700 – poslední v řadě  
Nemožné se stalo skutkem
Modrá, zelená, rudá…
Nejen pro ministry
Dvakrát GT
Inovace a pak sbohem
 
14 | MTX Tatra V8
Supertatra alias Antiporsche
Supersport z Metalexu
Kompletní byly jen tři
 
15| S motorem T 613
Ecorra Sport V8
Grafit
AML Lanta
Autokros
Tříkolky 
 
16 | Výroba, registrace, ceny a export       Legendární Tatra 613 7
17 | Základní technické údaje      
18 | Pár vzpomínek na závěr        
 
Datum vydání: 09. 12. 2021
Katalogové číslo: 55048
ISBN: 978-80-271-3488-5
Formát / stran: 209×250, 240 stran
Jazyk: Čeština
 
Aktuální prodejní cene je: 599 Kč. V e-shopu nakladatelství Grada ji získáte se slevou 15%, za cenu 509 Kč