Legendární Tatra 613
Nakladatelství GRADA ještě těsně před koncem roku 2021 vydalo novou knihu motoristického novináře a spisovatele, Jana Tučka, nazvanou Legendární Tatra 613. Je to již jeho druhá, ale mnohem obsáhlejší kniha na toto téma posledního českého sériově vyráběného automobilu se vzduchem chlazeným motorem.
Tatra 613 napsala jednu z nejdelších a nejpestřejších kapitol naší automobilové historie. Zrodila se ve druhé polovině šedesátých let v období společenského uvolnění a její koncepce se vzduchem chlazeným osmiválcem do V uloženým nad zadní nápravou se vymykala všemu, co bylo tehdy ve světě obvyklé. Stala se prvním československým automobilem s karoserií navrženou v Itálii, v renomovaném turínském studiu Vignale a jak čas ukázal, byla tato volba správná.
Kniha je především věnována osobním automobilům Tatra poslední generace, typům T 613 a T 700 se vzduchem chlazeným motorem V8 nad zadní nápravou. Připomíná všechna provedení šestsettřináctek z let 1969 až 1997, včetně luxusních verzí T 613 Speciál, přehlídkových polokabrioletů T 613 K a sanitek. Mapuje také pestrou škálu vozidel poháněných osmiválcem T 613, supersporty MTX Tatra V8, Ecorra Sport V8, Grafit a AML Lanta, neopomíjí ani osobitě střižené tříkolky Hill Cooper.
Političtí pohlaváři, kteří v sedmdesátých a osmdesátých letech s oblibou využívali komfort a rychlost šestsettřináctky, opakovaně nařizovali omezování její výroby a bránili jejímu dalšímu technickému vývoji. Tatra 613 je sice přežila, po pádu komunistického režimu v listopadu 1989 však už neměla šanci se výrazněji prosadit.
Z obsahu knihy Legendární Tatra 613
1 | Tři příběhy
Tatraplan
Tatra 603
Tatra 613
2 | Od T 603 k T 613
Oblá elegance
S písmenem A
Slovenský sen
Projekt T 613
Hugolet
3 | Vignale to zařídí
Sázka na Italy
První návrhy a smlouva
Kresby a makety
4 | Prototypy
Z Kopřivnice do Turína a zpět
Ve zkouškách i v Rudém právu
Změny i havárie
Bylo jich víc
Nejen na polygonu NAMI
5 | Tatra 613 jde do série
Nejen na veletrhu
Návrhy modernizace
Nelehké začátky
Startovní rok 1975
Rekordní roky
Hodnocení a hokej
Rány shora
Pražské sny
Český Range Rover
6 | Druhé a třetí vydání
Snižování spotřeby i výroby
T 613-3 poprvé
Šestiválce
T 613-3 podruhé
Tatra Runway Tester
7 | V nové době
Střídavé úspěchy
Tatra 613-4 krátká i dlouhá
Anglická stopa
Tatra 613-5
Nejen katalyzátory
Jen na zakázku
Pancéřovaná
Model 95
Loučení
8 | Jen pro vyvolené
Long
Presidium alias Speciál
Kusová výroba
09 | Přehlídkové vozy
První pokus
Tatra 613 K
Bylo jich pět
10 | Tatry záchranářské
Narex
Narimex
Autoklub Bohemia Assistance
Hasiči
11 | Sanitky
První byly dvě
Příborské sanitky
Sanitky inženýra Frimla
Druhá a třetí
12 | Prezident
Králova vize
Prezident alias Fojt
Místo na Hrad do muzea
13 | Tatra 700 – poslední v řadě
Nemožné se stalo skutkem
Modrá, zelená, rudá…
Nejen pro ministry
Dvakrát GT
Inovace a pak sbohem
14 | MTX Tatra V8
Supertatra alias Antiporsche
Supersport z Metalexu
Kompletní byly jen tři
15| S motorem T 613
Ecorra Sport V8
Grafit
AML Lanta
Autokros
Tříkolky
16 | Výroba, registrace, ceny a export
17 | Základní technické údaje
18 | Pár vzpomínek na závěr