Prototyp lidového "Brouka" VW V3/3 ve Vratislavicích nad Nisou

Ferdinand Porsche nebyl pouze geniální automobilový konstruktér, ale i výborný řidič. Proto mnoho svých automobilů, které během své konstrukční kariéry sestrojil, také sám za volantem i testoval. A to nejen na běžných cestách, ale z počátku i při automobilových závodech. S některými svými vozy se pak přijel pochlubit i do jeho rodných Vratislavic nad Nisou u Liberce.

Úvodní fotografie sice není z Vratislavic nad Nisou, ale z Vídně, kam Ferdinand Porsche také zajížděl na zkušební jízdy i během 2.světové války. Automobil na snímku je KdF 60 CL z roku 1938 s výrobním číslem 38/11, který měl Ferdinand Porsche pro testy, ale i vlastní užívání k dispozici.

První prototypy lidového "Brouka", označené tehdy V1 a V2 vznikaly v Porscheho konstrukční kanceláři a jeho soukromé dílny ve Stuttgartu. Každý prototyp musel podstoupit několik zatěžkávacích zkušebních jízd, aby byla ověřena jeho skutečná kvalita. Oproti prototypům V1 a V2, které byly jen v jednom kuse, tak další prototyp V3 vznikl hned ve třech kusech. Prototyp V3/1 a V3/2 měly uzavřenou karoserii s ještě dřevěnou kostru potaženou plechem, tak jak byla v té době zvyklá vyrábět karoserie stuttgartská karosárna Reutter. Oba tyto vozy testoval Ferdinandův syn Ferry a zkušební řidič Rudolf Ringel.

V3-03
V3-01
V3-02

Třetí prototyp V3/3 opět s uzavřenou karoserií měl již celokovovou karoserii. Ferdinand Porsche také již přemístil přední světla do blatníků a upravil zadní víko motoru. Testovací jízdy s ním absolvoval Ferdinand Porsche sám. Všechny tři vozy V3 musely ujet při testech alespoň 800 km denně a celkově každý najezdil okolo 30 tisíc kilometrů. Třetí z prototypů, s označením Typ V3/3 testoval osobně Ferdinand Porsche a tak se s ním v roce 1936 vydal i do svého rodiště, do Vratislavic nad Nisou.

Fotografie zaznamenaly ve Vratislavicích nad Nisou prototyp V3/3 na podzim roku 1936. Ferdinand Porsche přijel tehdy na návštěvu svého strýce Oskar, který v té době již žil jako jediný ve Vratislavicích nad Nisou, v domě kde se Ferdinand Porsche narodil. Strýc Oskar Porsche (1881–1941) provozoval klempířskou dílnu, kterou převzal po Porscheho otci. Ferdinand Porsche s ním přijel uzavřít kontrakt na výrobu výfuků pro plánovanou třicetikusovou sérii dalších prototypů lidového vozu, označeného jako V 30, které měly být přes zimu postaveny u automobilky Mercedes Benz.

1937b
1937
IIIA-34993