01 - KdF, Český Speciál

 

Po druhé světové válce  byl dnes velmi žádaný vojenský KdF opovrhovaným automobilem. V té době jich jako trofejní, většinou nepojízdné vraky po německé armádě, zůstalo po celé zemi stovky. Vzhledem k tomu, že běžných civilních vozidel byl až do sedmdesátých let značný nedostatek, začali si je ti šikovní kutilové opravovat a používat pro běžný provoz. Vzhledem k tomu, že Ferdinand Porsche vytvořil KdF pro rize vojenský provoz, nebyl pro běžné rodiné jízdy zrovna ideální. Majitelé si je proto začali různě upravovat a předělávat.

Nejprve nastupovali jen drobné a jednoduché karosářské úpravy, třeba jen pro zvětšení zavazadlového prostoru, tak jako si svůj automobil upravil jeden šikovný sedlák, který tento KdF 82 používal dlouhá léta pro rozvoz vajec do širokého okolí.

Automobilové karosárna Tměj ze Sadské u Poděbrad však již vložila tomuto kaďouru vlastní a dá se říci i profesionální tvář. Nejen že zde upravily počátkem padesátých let přední část pro získání dostatečného prostoru pro zavazadla. Vytvořili zde i zajímavou pevnou střechu osazenou okny, aby se vozidlo dalo využívat i za zimních mrazů a plýskanic. Tento automobil byl jeden z prvních, do kterého vdechl svůj vzhled později velmi slavný český designer Václav Král.

Kuriozitou je, že různým úpravám kutilů hned po válce neunikl ani legendární KdF 166 Schwimmwagen. Tento zajímavě upravený automobil dokonce závodil. Fotografie byla pořízena v roce 1946 na liberecké Husově třídě, která v těch letech byla součástí Libereckého okruhu. Majitel tohoto vozu se s ním s úspěchem zúčastnil Rallye Českým severem. Kvalitní a předimenzovaná Porscheho konstrukce jej i výrazně upravenou karoserií dovezla až do céle soutěže.

File-aa-14709
File-aa-19554
File-aa-14706
File-aa-14711