RETRO CLASSICS BAVARIA 2019

Již po čtvrté jsme se počátkem prosince vydali na výlet do Norimberka. Ale nikoli na místní známé vánoční trhy, jak by si především ženy myslely, ale vyrazili jsme na prodejní výstavu historických vozidel, RETRO CLASSICS BAVARIA.

Oproti  známé a mnohem starší akci Retro Classics Stuttgart, je Retro Classics Bavaria mnohem menší, ale pro české návštěvníky zase výrazně dostupnější. Z Prahy je to do Norimberka pouhých 300 km a tak se to dá celé zvládnout během jediného dne, jak se říká na otočku. To jsme také, ještě s několika přáteli s Porsche Classic Clubu ČR učinili. V Praze jsme si pronajali mikrobus a devítičlená posádky vyrazila za německými veterány.

Ano, v našem zájmu byly v Norimberku především vzduchem chlazené automobily Volkswagen a Porsche, které jsou svou konstrukcí úzce spojeny s Ferdinanden Porsche. Zajímal nás hlavně vývoj cen jednotlivých vozidel, které v posledních letech neustále rostou.

Nejprve jsme se podívali na vozy Volkswagen. Hned několik obchodníků s veterány nabízelo stařičké "Brouky" s půleným zadním oknem, nebo "Oválky". Ceny těchto vozů, se podle kvality provedené renovace nebo původní zachovalosti, pohybovaly od 12 do 25 tisíc €uro. Za 24.950 €uro se nabízel zrenovovaný VW 1500 "Brouk" Cabriolet od karosárny Karmann. Samozřejmě, že zde byly nabízeny i sportovní automobily Volkswagen Karmann Ghia, a to především v oblíbenější a také dražší verzi Cabriolet. A ceny byly opravdu šokující. Obchodníci za svá auta se značkou Karmann Ghia chtěli 35 až 45 tisíc €uro. U těchto mimořádně krásných VW nabírá růst cen opravdu velkou rychlost. Ceny vozů VW Karmann Ghia jsou ale jen polovíční oproti automobilům první vývojové řady VW Transporter. Zde sahaly ceny na výstavě až ke hranici 74 tisíc €uro. Pokud je v nabídce prosklená verze Samba, tak si obchodníci nestyděli říci i o 89.000 €uro. V Německu roste zájem o zvláštní a méně početné historické automobily Volkswagen, a tak se začínají tyto vozy dovážet až z daleké Brazílie. V Norimberku byl třeba na prodej jihoamerický VW 411 Variant za 19.500 €uro. Za stejnou cenu nabízel soukromý prodejce německý VW 412 Variant. Skutečnou brazilskou kuriozitou ale byl Volkswagen SP2. Těchto vozů není v Evropě mnoho a tak za něj prodejce na výstavě žádal 50 tisíc €uro. Co Vy na to? Budete nakupovat, nebo naopak prodáte něco ze své garáže?

 

01-VW
02-VW
03-VW
04-VW
05-VW
06-VW
DSC0798
07-VW
08-VW

 V závěru se podíváme i na automobily Porsche, kterých byl v Norimberku také dostatek. Nejprve nás zaujelo Porsche 550 Spydster, ale až do té doby, než jsem zjistil, že má laminátovou karoserii a volant na špatné straně. Majitele jsem nesehnal, ale tak jsem došel k názoru, že by se mohlo jednat o anglickou stavebnici, která používá podvozek a agregáty z české Škoda 120. Už několik jich v ČR jezdí. Téměř na každém rohu byla nabízena Porsche 356 různých ročníků, objemu motorů, výkonů i provedení karoserie. Jejich cena úplně v poklidu atakovala stoticícovou hranici €uro. Pokud se jedná o kabriolet, jdou prodejci s cenami ještě výš, třeba až na 139 tisíc. Pokud to ale bylo originál Porsche 356 Speedster z roku 1955 po špičkové renovaci, tak cena byla téměř dvojnásobná. Prodejce ji na voze pro jistotu ani nezveřejnil, a byla pouze na dotaz.  Přiznanou cenu 185.000 €uro mělo bílé Porsche 911 SC Carrera 2,7 RS z roku 1980. Oproti minulým ročníkům, bylo na letošním Retro Classics Bavaria docela málo automobilů Porsche 911 první série. Bledě modré, dokonale zrenovované Porsche 911 2,2 T od karosárny Karmann, z roku 1970, bylo na prodej za 120 tisíc €uro. Mnohem levnější byly Porsche 911 SC, kterých se tentokrát vyrojilo v Norimberku docela dost. V nabídce bylo coupé, Targa i Cabriolet. Posledně zmiňované kabrio Carrery 3,2 bylo prodáváno až za 89.000 €uro. Zájemce o červené Porsche 964 RS by si ale musel přidat ještě sto tisíc navíc, aby je získal. Čekal jsem, že mnohem nižší ceny budou u vozů Porsche 914, ale všechna zde nabízená auta byla model 914/6, a tak i zde se cena pohybovala okolo 75 tisíc €uro. Se čtyřválcovými 914 se tentokrát nikdo neobtěžoval na výstavu ani přijet. Proto překvapilo, že tam bylo na prodej docela pěkné Porsche 924, které se nabízelo na "pouhých" 13.800 €uro. Co dodat? €uto asi ztrácí svou "tvrdost", když ceny automobilových veteránů letí do téměř neuvěřitelných výšin.

09-Porsche
10-Porsche
20-Porsche
19-Porsche
18-Porsche
17-Porsche
16-Porsche
15-Porsche
14-Porsche
13-Porsche

Vedle prodejní výstavy se na Retro Classics Bavaria objevilo i několik výhradně výstavních automobilů Porsche, které nybyly na prodej. Jednalo se hlavně o závodní vozy se zajímavou historií. Mne upoutalo například bílé Porsche Carrera 6 (906) z roku 1966, které ve stejné roce skončilo v závodě Targa Floria na Sicílii na třetím místě. Velice zajímavé bylo ale červené Porsche 917-30 CanAm Spyder z roku 1973, který se chlubiol tím, že z dvanáctiválce o objemu 5374 ccm dosáhlo v roce 1973 fascinující výkon až 1100 koní. Do americké série CanAm jej nasazoval známý závodní team Penske a za jeho volantem se střídala taková závodní esa, jako Mark Donohue, Vic Elford nebo Helmut Kolleners. V roce 1974 byl tento vůz osazen turbem a jeho výkon se zvýšil až na neskutečných 1230 PS (905 kW). V roce 1975 pak získal tento vůz světový rekord v průměrné rychlosti 383 km/h na závod, na americkém ovále Tallageda, v Alabamě. Oproti tomuto mimořádnému skvostu se soutěžní Porsche 911 z Rallye Monte Clarlo 1975, nebo okruhové Porsche 914/6, jevily jen jako nezajímavý "šmír".

32Porsche
33Porsche
35porsche
34Porsche

Další podobná prodejní výstava nás čeká již koncem ledna v Brémách a hned za měsíc, koncem února ve Stuttgartu. Určitě se tam také podíváme. Nepojedete také?