Ferdinand Anton Ernst Porsche zvaný Ferry se narodil před 110 lety.

Ferdinand Anton Ernst Porsche se narodil 19. září 1909 ve Wiener-Neustadt. Ještě v mládí získal svou celoživotní přezdívku „Ferry“ díky jeho učitelce ve škole, která se při představování přeslechla a začal mu tak říkat, přestože zdrobnělinou jména Ferdinand je Ferdy. Jeho otec, Ferdinand Porsche, tehdy pracoval na pozici technického ředitele v rakouské společnosti Austro-Daimler.

V roce 1920 dostal malý Ferry dárek. Jeho otec pro něho zkonstruoval malý dvoumístný automobil s dvouválcovým motorem, poskytujícím výkon 3,5 k (2,6 kW).

Rok 1923 představuje jednu ze zásadních změn v životě rodiny Porsche. Ferdinand Porsche nastoupil na místo technického ředitele automobilky Daimler Benz a celá rodina se přestěhovala do Stuttgartu. Mladý Ferry zde začal studovat a poznal tady i svou budoucí ženu Dorotheou Reitzovou.

V roce 1931 Feriho otec založil ve Stuttgartu vlastní konstrukční firmu s názvem Dr. Ing. h. c. F. Porsche GmbH Konstruktion und Beratung, v níž samozřejmě zaměstnal i mladého Ferryho. Mezi první konstrukce této návrhářské kanceláře patřil 16tiválcový závodní automobil Auto Union. Mezi Ferryho povinnosti patřil i dozor a koordinace testování nových automobilů. Jeho nadšení z řízení rychlého závodního vozu bylo tak velké, že mu je otec z obavy o jeho zdraví zakázal se slovy: „Jezdců mám dost, ale syna jen jednoho“.

 Mladý Ferry Porsche ovšem nežil pouze svou automobily a 10. ledna 1935 se oženil s Dorotheou Reitzovou. 11. prosince stejného roku se jim narodil první ze čtyř synů Ferdinand Alexander „Butzi“ Porsche, který se později proslavil jako designér modelů 904 a především legendární 911.

Ferry Porsche se podílel i na vývoji slavného Brouka. Dokonce dělal řidiče, když se nový Brouk předváděl Adolfu Hitlerovi. U tohoto projektu vedle svých konstruktérských schopností projevil po válce i obchodního ducha, když navrhl, že firma Porsche bude dostávat podíl na zisku z každého prodaného vozu a v případě potřeby i náhradní díly.

Po válce, v roce 1947, když se sám dostal z francouzského vězení, kde stále setrvával jeho otec, navštívil Ferry Itálii. Hledal obchodní kontrakty, kterými by vykoupil svého otce z neoprávněného francouzského vězení. Podepsal smlouvu s firmou Cisitalia, pro kterou zkonstruoval na bázi vozu Fiat závodní automobil.

Jeho snem bylo mít vlastní sportovní automobil, ale poválečná automobilová produkce jej nenadchla, a tak uvažoval o stavbě sportovního vozu vlastní konstrukce. Inspirací mu byl předválečný závodní automobil KdF 64, se kterým občas během války jezdil a který využíval díly vozu KdF, nebo také VW Brouk.

Základem podnikání Ferryho Porsche se stala věta: „Jestliže postavím vůz, jehož vlastnosti mě uspokojí, potom tady musí být i jiní lidé, se stejným druhem snů, kteří by takový vůz chtěli koupit“.

V září roku 1948 uzavřel smlouvu o dodávkách dílů VW pro nové Porsche 356 s tehdejším šéfem Volkswagenu Heinzem Nordhoffem. Kromě toho se společnost Dr. Ing. h. c. Ferdinand Porsche K.G. stala poradenskou firmou pro VW, výhradním importérem vozů VW pro Rakousko a příjemcem licenčních poplatků z každého Brouka vyrobeného ve Wolfsburgu. Ferry projevil své schopnosti i při jednání s americkou armádou, když vyjednal navrácení bývalé firmy ve Stuttgartu.

Automobil se jménem Porsche na přídi se poprvé představuje v roce 1948 a právě tehdy se začíná rozjíždět první kapitola v historii slavné automobilky. V jejímž čele stál Ferry Porsche až do roku 1972. K tomuto výročí obdržel Ferry od svých zaměstnanců jeden ze dvou vyrobených Porsche 914 s osmiválcovým motorem. Druhý vyrobený vůz obdržel jeho bratranec, také úspěšný automobilový konstruktér v automobilce Porsche, Ferdinand Piëch.

Právě v tomto roce 1972 bylo nutné v rámci dalšího růstu, společnost přetransformovat na akciovou společnost a předsedou dozorčí rady nebyl zvolen nikdo jiný než její zakladatel, Ferry Porsche. V čele vedení automobilky působil i po roce 1984, kdy byly její akcie uvolněny do prodeje na burze. Doživotním čestným prezidentem dozorčí rady byl jmenován v roce 1990 a až v roce 1993 odchází na zasloužený odpočinek.

Ferdinand „Ferry“ Porsche dostal za svůj život řadu ocenění, mezi nimiž vyniká například Velký zlatý kříž, jímž byl vyznamenán v roce 1975. Když oslavil své sedmdesáté narozeniny v roce 1979, uvedl jej předseda vlády spolkové země Baden-Württemberg, Lothar Späth do Spolkového záslužného řadu, s čímž bylo spojeno dekorování Velkým záslužným křížem. V roce 1984 byl Ferrymu udělen čestný doktorát a o rok později čestný titul „Senator E.h.“ univerzitou ve Stuttgartu. Ve stejném roce zemřela i jeho žena.

Ferdinand Anton Ernst Porsche zemřel 27. března 1998 ve věku 88 let na rodinném statku v Zell am See, kde je také vedle svého otce pohřben v malé kapličce.

  • 1925---Ferry
  • 1934---Ferry-a-jeho-otec-Fedrinand
  • 1935-prototyp-KdF-Ferry-Porsche
  • 1938---KdF-64
  • 1941---Ferry-a-KdF
  • 1947--Cisitalia-
  • 1948---prototyp-Porsche
  • 1958---Ferry-
  • 1963---Porsche-356-C
  • 1968---Ferry-a-Porsche-911
  • 1973---Ferry-a-Porsche-914-8
  • 1978---Ferry-a-Porsche-924
  • 1980--Porsche-928
  • 1992---Porsche-968-a-Ferry
  • 2009---Ferry-pedv-policejn-Porsche-993
  • File-aa-12790