Francouzský šlechtic z Čech - Delahaye 135 M Figoni & Falaschi
Toto karosářsky jedinečné auto získává v posledních letech na mnoha významných soutěžích elegance po celých USA mnoho cen a přitom ještě počátkem devadesátých let bylo v České republice.
Fandové značky Delahaye vypátrali, že tento automobil byl v roce 1937 prodán ve Vídni, jistému průmyslníkovi ze severu Čech, kde zůstalo dalších šedesát let. Nebyl to přímo Liberec, ale nedaleké semilsko.
Původní úspěšný liberecký podnikatel německé národnosti, byl v roce 1946 za údajnou kolaboraci odsunut do Německa a auto se dostalo do rukou novodobých poválečných zlatokopů, tehdy nazývaných Národní správci zabaveného majetku. Ještě v šedesátých letech jezdilo registrováno v Libereckém kraji, na okrese Semily.
Jedná se o Delahaye 135 M Cabriolet, s karoserií pařížské karosárny Figoni & Falaschi z roku 1937.
Jde o jeden za dvou dochovaných vozů postavených na krátkém podvozku. Má řadový šestiválcový, vodou chlazeným 3,6-litrový motor, vybavený třemi karburátory Solex, spojený se čtyřstupňovou manuální převodovkou. Vůz má výkon 115 koňských sil a dosahoval rychlosti až 160 km/h.
Bohužel, během dalších let za železnou oponou tento automobil neuvěřitelně zchátral a stal se téměř vrakem. Je zázrak, že nakonec neskončil v komunistických hutích. V tomto velice špatném stavu se našel fanda, který se odhodlal k jeho renovaci. Jak už to ale v českých podmínkách bývá zvykem, automobil skončil rozebrán v krabicích a v hromadách dílů poházených po celé garáži. Jeho český majitel již neměl tu sílu tak náročnou renovaci dotáhnout do konce. Nakonec byl rád, že auto v roce 1997 prodal do Švýcarska.
Tento nový majitel se pokusili ze zbytků nepoztrácených dílů automobil alespoň částečně zkompletovat, aby získali představu, co vše chybí a co je nutně ještě sehnat, vyrobit nebo opravit.
V roce 1998 automobil koupil americký sběratel veteránů, Jacques 'Frenchy' Harguindeguy, který Delahaye nechal během dvou let kompletně zrenovovat do dnešní podoby. Tuto špičkovou renovaci představil na Pebble Beach Concours d'Elegance v roce 2000 a hned získal první cenu.
V roce 2007 Jacques 'Frenchy' Harguindeguy zemřel a jeho dědicové vozidlo prodali. Vůz koupil známý americký obchodník s historickými automobily, pan Mark Hyman ze St. Louis, který jej ale prozatím dále neprodal a ponechal si jej ve své soukromé sbírce. V roce 2014 se na vůz dokonce přijel podívat známy americký moderátor a sběratel veteránů, Jean Leno. Hymana ale k prodeji nepřemluvil.
Dokázal by nám někdo podat alespoň pár dalších střípků historie tohoto automobilu, jak probíhala v Čechách ?